Eerste week Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom - WaarBenJij.nu Eerste week Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom - WaarBenJij.nu

Eerste week Seoul

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

08 September 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Mijn eerste volle week in Seoul zit er op. Ik heb kennis gemaakt met mijn universiteit en de stad zelf. Daarom in dit verslag alles wat ik bijzonder vind en vond aan Seoul en Zuid Korea.

De eerste week aan de universiteit is een soort snoepwinkel, je mag van alle vakken proeven en de aanmeldingen zijn nog niet definitief, maar de 'lekkerste' vakken zijn ook als eerste vol. Gelukkig had ik mijn programma al van te voren praktisch rond en kreeg ik ook nog eens goedkeuring van de RUG.

Genoeg tijd dus om van al het moois in de stad te genieten. Iedere avond buiten de deur eten is hier gebruikelijk en de prijzen zijn er ook naar. In de wijken rondom de universiteit eet je goedkoop voor 2 euro en duur voor 6 euro. Aangezien de lokale drank Soju (20-45%) nog geen 1,5 euro is, en het gemixt word met bier, zit je al gauw de hele avond op het terras te genieten.

Dit maakt het ontmoeten van nieuwe mensen en maken van vrienden dan ook een gemakkelijke opgave. Tot nu toe mensen van over de hele wereld leren kennen en stereotypes blijken vaak te kloppen, ondermeer verlate mexicanen en easy going scandinaviërs. Vrienden maak je toch gemakkelijkst het dicht bij huis, en vandaar dat ik tot nu toe voornamelijk met mensen uit Noord-west Europa heb opgetrokken. Iedere avond kan je hier echter een willekeurige dronken Amerikaanse soldaat aan toevoegen, die alleen op stap is en maar wat blij is om blanke gezichten te zien.

Koreanen zijn tot nu toe lastig om mee op te schieten, of ze studeren zo hard dat ze in de bibliotheek wonen, met tandenborstels en dekens al gespot, of ze drinken zoveel soju dat ze tussen 9 en 10 voor pampus op iedere denkbare plek in de stad liggen te slapen. Bankjes, vuilnisbakken, podia in clubs of toch lokale favoriet: in de metro.

Omdat de metro er al in het weekend er om half twaalf mee ophoudt, en de clubs tot zeven open zijn, heb ik zelf ook meegemaakt dat ik de ochtendforenzen en actieven bejaarden mocht verblijden met mijn waarschijnlijk niet al te jofele uitstraling om zeven uur in de ochtend na een gezellige avond in een van de uitgaansgebieden.

Waarschijnlijk wordt ik niet heel erg er om veroordeeld want als blanke heb je duidelijk met positieve discriminatie te maken. Tevens zijn bejaarden en forenzen zelf twee keer zo erg na etenstijd omdat hun alcohol bestendigheid duidelijk wat treedjes lager ligt dan in Europa.

Naast in de stad hangen heb ik ook mijn eigen maaltje bereid, deze vervolgens erg trots aan een koreaan laten zien, die mij wat smalend aan keek en vermeldde dat ik een japans gerecht had bereid. Blijkt winkelen in het koreaans toch wat lastiger dan verwacht. Hier volgende week meer over en waarschijnlijk wat meer anekdotes over koreanen want ik heb nu al drie dates met koreanen in het verschiet, onder meer een honkbal wedstrijd tussen twee lokale rivaliserende teams.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Op deze pagina kun je mij volgen in mijn avonturen gedurende mijn studie aan de SKKU university in Seoul, Zuid-Korea. Na afloop hiervan ga ik tussen kerst en begin februari rondreizen door Azië saman met Arnold Asjes.

Actief sinds 01 Sept. 2013
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 17502

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 31 December 2013

Vier maanden studeren en reizen in Zuid-Korea

Landen bezocht: