Levende octopus, "don't drink before driving" - Reisverslag uit Sogcho, Zuid-Korea van Tom - WaarBenJij.nu Levende octopus, "don't drink before driving" - Reisverslag uit Sogcho, Zuid-Korea van Tom - WaarBenJij.nu

Levende octopus, "don't drink before driving"

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

13 Oktober 2013 | Zuid-Korea, Sogcho

In anderhalve week kun je ontzettend veel beleven. Het ene moment stond ik op een van de mooiste bergen van Zuid-Korea, 72 uur later stond ik tussen de oranje gekleurde tempels in Kyoto. Dit reisverslag zal ik vooral vertellen over wat ik allemaal in Korea beleeft heb met Jordi, een goede vriend die langs kwam uit Nederland, en hopelijk morgen of overmorgen zal ik meer over Japan vertellen.

In mijn vorige verhaal zei ik al dat je je pas realiseert hoe ingeburgerd je bent in een ander land als je iemand wil laten kennis maken met dat land. Wat dat betreft kon Jordi op geen beter moment komen. Ik wilde wel weer even uit Seoul weg en hij wou ook graag de binnenlanden zien. Plus ik kon mijn feiten database en koreaanse talenknobbel aanspreken. We hadden het volgende plan gemaakt: Jordi kwam op dinsdag aan, de eerste avond en woensdag een beetje chillen en dan donderdag tot maandag met een auto op pad en Korea verkennen. Uiteindelijk liep dat allemaal wat anders.

Op Woensdag avond was er nog een festival op de Universiteit, een mooie gelegenheid om de gezelligheid op te zoeken en hem mijn studieomgeving te laten zien. Het festival hebben we echter nooit bereikt; Ik kwam namelijk wat vrienden tegen en die gingen snel nog één biertje doen in een kroeg. Dat leek ons ook gezellig, één bier werd vijf tequila en om 2 uur gingen Jordi en Tom iets te vrolijk naar huis.

Dat hebben we geweten want hoewel we om negen uur de auto moesten ophalen werden we beide pas om 1 uur wakker. Snel naar het verhuurbedrijf gegaan maar die was al gesloten omdat het een nationale feestdag was. Ontzettend dom. Tijd om te gaan improviseren. Uiteindelijk zaten we om drie uur in de snelwegbus naar Sokcho. Voor tien euro konden we languit zitten en hadden we een stoel waar we beide nog een keer in pasten. Helemaal top dus.

Aangekomen verbleven we bij Esher House Pension. Een pension gerund door twee vrouwen waar een van Hana heette. Hana en haar zus waren nogal ondersteboven van onze komst (Of we modellen waren?!) en gaven ons gelijk een gratis upgrade naar hun beste suite met hottub. Dus van twee balende brakke takken in de morgen naar twee keizers te reik 's avonds. Het tij kan snel keren. Met de wijsheid van de eerste dag zijn we op tijd naar bed gegaan om te gaan de volgende dag te gaan hiken in de bergen.

De bergketen bij Sokcho heet Seoraksan Mountain en staat om zowel religieuze redenen alswel om zijn natuurlijke schoonheid bekend. Een van de mooiste bergen is de Ulsanbawi, volgens een mythe was deze berg onderweg om de oproep van Boeddha te beantwoorden om met alle koreaanse bergen de hoogste berg in Korea te vormen. Hij was echter te laat en op zijn terugreis was hij zo onder de indruk van Seoraksan dat hij nooit meer weg is gegaan. Het uitzicht bovenop is een van de meest indrukwekkende die ik heb gezien. Uitkijkend over het hele berggebied en de zee aan de andere kant was adembenemend.

Uiteindelijk lieten we op zaterdag Sokcho achter ons om de rest van het weekend nog wat van Seoul te zien. Dat wijziging van plan kwam omdat Jordi en ik spontaan dat weekend tickets boekte om naar Japan te gaan. Voor mij nog op me to-do lijst en voor Jordi een terugkeer naar een van zijn favoriete reisbestemmingen.

Het meest bijzondere wat we nog in Seoul hebben gedaan was naar de vismarkt gaan. Nou dacht ik wel grote vismarkten te hebben gezien, maar dit sloeg echt alles. Zoveel kraampjes heb ik nog nooit gezien. Het leuke aan deze markt is dat er op de tweede etage restaurantjes zitten. Je koopt beneden je vis en die laat je vervolgens bereiden zoals jij het wenst. Wij gingen voor Sashimi (rauwe platvis, die we zelf levend hadden uitgezocht en ter plekke werd gesneden), Vissoep (de rest van de platvis ging in de soep), Octopus (levend uitgezocht, en levend opgegeten), gebarbecuede garnalen en tenslotte ook nog een grote witvis die we ook hadden uitgezocht en die fantastisch was gestoomd(?!).

Uiteraard leidde het onderhandelen in het koreaans met een stappenplan van internet en de pogingen om levende octopus te eten tot grote hilariteit van alle koreanen ter plaatsen. Maar de andere kant van Koreanen is dat ze vriendelijk tot op het bot zijn, toen wij de richting naar de metro vroegen, liet een verkoper al zijn werk liggen en werd onze gids voor vijf minuten. De uitgang die we zonder zijn hulp nooit zo snel hadden kunnen vinden.

Jordi en ik waren het er na zeven dagen reizen en genieten in Korea het er over eens dat Korea misschien wel een van de best bewaarde geheimen als vakantieland is. Het land is spot goedkoop, de luxe en de aardige mensen overal aanwezig. Plus de combinatie van wereldstad Seoul, bergen in Sokcho, beachplaats Busan en tropisch eiland Jeju allemaal binnen twee uur van mekaar met de trein, bus of vliegtuig voor een prikkie (max 50 euro) is eigenlijk ongelofelijk. Tel daar de aanwezige cultuur (1000 jarig koningrijk en Boeddhisme) en historie (Noord en Zuid korea, DMZ) en niemand zal zich hier vervelen. Minpunt zijn de tickets hier naar toe, maar buiten de seizoenen zijn die ook slechts 500 euro retour.

Iedereen kan ik aanraden om naar Korea te gaan, maar wat misschien nog wel meer indruk op me heeft gemaakt is Japan. Waarom je dat ook aan je bezoek naar Azië moet vast plakken vertel ik zo snel mogelijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Op deze pagina kun je mij volgen in mijn avonturen gedurende mijn studie aan de SKKU university in Seoul, Zuid-Korea. Na afloop hiervan ga ik tussen kerst en begin februari rondreizen door Azië saman met Arnold Asjes.

Actief sinds 01 Sept. 2013
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 17482

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 31 December 2013

Vier maanden studeren en reizen in Zuid-Korea

Landen bezocht: